نشست مجازی «طالقانی و دیگر پذیری» برگزار شد

به مناسبت چهل و سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله سید محمود طالقانی، مجتمع فرهنگی آیت‌الله طالقانی نشست مجازی را در کلاب «طالقانی و زمانه ما» در کلاب هاوس برگزار کرد.

دراین نشست که ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ به میزبانی محمدمهدی جعفری، هاشم آقاجری و حسین رفیعی برگزار شد، عبدالعلی بازرگان، فیروزه صابر و ابوطالب آدینه‌وند نیز به عنوان مهمان حضور داشتند. سخنرانان برنامه در پی پاسخگویی به این سوال بودند که آیا میراث طالقانی در به رسمیت شناختن حق فعالیت مخالف، برای امروز ایران مفید است؟

از جمله هاشم آقاجری در سخنان خود با عنوان «توحید طالقانی و نسبت آن با شناسایی دیگری و رهایی از سلطه» ضمن تاکید بر این امر که جامعه عاری از سلطه نتیجه سیاست شناسایی دیگری است، گفت‌: «هدف توحید و الهیات توحیدی‌ای که طالقانی مطرح می‌کرد رهایی بی‌پایان بود، نه نقطه‌ای ثابت که به آن برسیم و آن نقطه تمام شود. رهایی بی‌پایان در مسیر الهیات توحیدی. فهم و درکی که طالقانی از خداوند دارد نه خدای عددی مکانیکی ارسطویی فقهی بلکه خدای بی‌نهایتی است که وقتی صراط را تفسیر می کند، می‌گوید صراط راهی نیست برود به سمت مقصدی معین و ثابت و ایستا بلکه یک راه رهایی بی‌پایان است.‌ اگر فرض کنیم در جامعه‌ای عاری از سلطه زندگی می‌کنیم معنایش این است که سیاست شناسایی موفق شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *