تفسیر سورۀ قدر
آیتالله طالقانی در سال ۱۳۲۶ در نشریه نور دانش مقالهای در تفسیر سورۀ قدر به چاپ رسانده است. او در این مقاله، با روایت ماجرای نازل شدن قرآن بر پیامبر اسلام، به تفسیر سورۀ قدر پرداخته است.
آیتالله طالقانی در سال ۱۳۲۶ در نشریه نور دانش مقالهای در تفسیر سورۀ قدر به چاپ رسانده است. او در این مقاله، با روایت ماجرای نازل شدن قرآن بر پیامبر اسلام، به تفسیر سورۀ قدر پرداخته است.
پس از تسلط فرقۀ دموکرات بر آذربایجان در سال ۱۳۲۴، حکومت خودمختاری آذربایجان به منطقۀ زنجان هم تسلط یافت. با این حال، در زنجان مقاومتهایی در مقابل قشون غلامیحیی دانشیان یکی از سازماندهندگان نیروی نظامی فرقۀ دموکرات موسوم به فداییها، از جمله توسط محمود ذوالفقاری از خوانین منطقۀ زنجان صورت گرفت. در نهایت، با ورود ارتش در آذر ماه ۱۳۲۵ این حکومت سقوط کرد. اما قبل از تبریز، این زنجان بود که دوباره به دست حکومت مرکزی افتاد. آیتالله طالقانی به درخواست نشریۀ آیین اسلام، در همان آذر ماه به زنجان رفت و گزارش زیر را دربارۀ وضعیت این منطقه پس از خروج نیروهای فرقۀ دموکرات تهیه کرد.
نشریۀ آیین اسلام در شمارۀ مسلسل ۱۴۱ از سال سوم خود که در تاریخی بین ۷ آذر ۱۳۲۵ تا ۲۲ آذر ۱۳۲۵ منتشر شده است، این گزارش را منتشر کرده است.
آیتالله طالقانی در این مقاله که در سال ۱۳۲۵ در مجلۀ آیین اسلام با عنوان «از نظر قرآن» به چاپ رسیده است، به تفسیرآیۀ ۹۷ سورۀ بقره پرداخته و با استناد به آن، آفات سلطه خرافات و مبدأ ظهور، انتشار و نیز پیامدهای آن را تشریح کرده است.
این متن مقالۀ آیتالله طالقانی به مناسبت تولد حضرت زهرا (س) است که در شماره هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۲۴ مجلۀ آیین اسلام منتشر شده است. او در این مقاله به اجمال به فرازهای زندگی حضرت فاطمه (س) اشاره میکند و برای زندگی ایشان چهار دورۀ تولد، شیرخوارگی، کودکی تا هجرت از مکه و زندگی در مکه را برمیشمارد. همچنین، به نقش تربیتی ایشان در رشد امام حسین (ع) اشاره میکند.
متن حاضر تفسیر آیات ۲۵ تا ۲۷ سوره بقره به قلم آیتالله طالقانی است که در ادامه سلسله یادداشتهای مربوط به تفسیر قرآن در نشریه دانشآموز منتشر شده است. طالقانی در تفسیر این آیات از نتایج ایمان به قرآن در وضع انسان سخن میگوید و نیز تفاوت در فهم مقاصد آیات در میان مومنان و کافران را بررسی میکند.
نشریه دانشآموز با هدف معرفی معارف دینی منتشر میشد و همچنین شامل مطالبی نیز در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بود. این نشریه با فاصلهای اندک پس از سقوط حکومت رضاشاه و باز شدن فضای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، آغاز به کار کرد و تا دهه سی به انتشار خود ادامه داد. سید محمود طالقانی نقش بسزایی در اولین سالهای انتشار این نشریه داشت. وی در آن سالها به تازگی فضای سنتی حوزههای علمیه را ترک کرده بود و بر انجام فعالیت فرهنگیِ متناسب با زمانه برای نسل جوان تاکید داشت.
کتاب الابطال ردیۀ توماس کارلیل دانشمند اروپایی (قرن نوزدهم) بر دروغین بودن دین اسلام است که آیتالله طالقانی آن را ترجمه کردهاند. کارلیل این استدلال را عرضه میکند که امکان ندارد دین و آیین دروغینی دوازده قرن در میان میلیونها انسان دوام بیاورد و معتقدانش با آن زندگی کرده و حاضر به جانفشانی برای آن باشند. او اصرار دارد که نباید میلیونها مسلمان در طول تاریخ را فریب خورده و نادان دانست.
متن حاضر تفسیر آیات ۲۱ تا ۲۴ سوره بقره به قلم آیتالله طالقانی است که در ادامه سلسله یادداشتهای مربوط به تفسیر قرآن در نشریه دانشآموز منتشر شده است. طالقانی در تفسیر این آیات درباره ندای عام قرآن سخن میگوید و دعوت و هدایتگری قرآن را امری برای همه ابنای بشر معرفی میکند. او این آیات را زنهاری برای انسان میداند تا از غفلت و معطوف داشتن توجهات به دنیا و نادیده انگاشتن باطن دوری کنند.
نشریه دانشآموز با هدف معرفی معارف دینی منتشر میشد و همچنین شامل مطالبی نیز در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بود. این نشریه با فاصلهای اندک پس از سقوط حکومت رضاشاه و باز شدن فضای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، آغاز به کار کرد و تا دهه سی به انتشار خود ادامه داد. سید محمود طالقانی نقش بسزایی در اولین سالهای انتشار این نشریه داشت. وی در آن سالها به تازگی فضای سنتی حوزههای علمیه را ترک کرده بود و بر انجام فعالیت فرهنگیِ متناسب با زمانه برای نسل جوان تاکید داشت.
متن حاضر تفسیر آیات ۱۷ تا ۲۰ سوره بقره به قلم آیتالله طالقانی است که در ادامه سلسله یادداشتهای مربوط به تفسیر قرآن در نشریه دانشآموز منتشر شده است. طالقانی در تفسیر این آیات علاوه بر مسئله نفاق، میکوشد صفات شخص منافق و شیوههای کرداریشان را از منظر قرآن واکاوی و معرفی کند.
نشریه دانشآموز با هدف معرفی معارف دینی منتشر میشد و همچنین شامل مطالبی نیز در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بود. این نشریه با فاصلهای اندک پس از سقوط حکومت رضاشاه و باز شدن فضای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، آغاز به کار کرد و تا دهه سی به انتشار خود ادامه داد. سید محمود طالقانی نقش بسزایی در اولین سالهای انتشار این نشریه داشت. وی در آن سالها به تازگی فضای سنتی حوزههای علمیه را ترک کرده بود و بر انجام فعالیت فرهنگیِ متناسب با زمانه برای نسل جوان تاکید داشت.
متن حاضر تفسیر آیات ۸ تا ۱۶ سوره بقره به قلم آیتالله طالقانی است که در ادامه سلسله یادداشتهای مربوط به تفسیر قرآن در نشریه دانشآموز منتشر شده است. طالقانی در تفسیر این آیات بر مسئله نفاق تاکید میکند و آن را به سیاق قرآن، ناشی از مرض دلها میشمارد.
نشریه دانشآموز با هدف معرفی معارف دینی منتشر میشد و همچنین شامل مطالبی نیز در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بود. این نشریه با فاصلهای اندک پس از سقوط حکومت رضاشاه و باز شدن فضای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، آغاز به کار کرد و تا دهه سی به انتشار خود ادامه داد. سید محمود طالقانی نقش بسزایی در اولین سالهای انتشار این نشریه داشت. وی در آن سالها به تازگی فضای سنتی حوزههای علمیه را ترک کرده بود و بر انجام فعالیت فرهنگیِ متناسب با زمانه برای نسل جوان تاکید داشت.
متن حاضر تفسیر آیات ۵ تا ۷ سوره بقره به قلم آیتالله طالقانی است که در ادامه سلسله یادداشتهای مربوط به تفسیر قرآن در نشریه دانشآموز منتشر شده است. طالقانی در تفسیر آیات ۵ تا ۷ بقره میکوشد معنای ایمان را به نوری تشبیه کند که بر قلبها میتابد و سپس بر این امر تاکید میکند که کفر و ایمان، وابسته به اعمال انسان بر آنها عارض میشود.
نشریه دانشآموز با هدف معرفی معارف دینی منتشر میشد و همچنین شامل مطالبی نیز در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بود. این نشریه با فاصلهای اندک پس از سقوط حکومت رضاشاه و باز شدن فضای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، آغاز به کار کرد و تا دهه سی به انتشار خود ادامه داد. سید محمود طالقانی نقش بسزایی در اولین سالهای انتشار این نشریه داشت. وی در آن سالها به تازگی فضای سنتی حوزههای علمیه را ترک کرده بود و بر انجام فعالیت فرهنگیِ متناسب با زمانه برای نسل جوان تاکید داشت.
متن حاضر تفسیر کوتاهی از آیات ابتدایی سوره بقره به قلم آیتالله طالقانی است و دومین بخش از سلسله مطالبی در تفسیر قرآن است که در نشریه دانشآموز در چند شماره منتشر شده است. طالقانی در تفسیر آیات ۱ تا ۵ بقره در ابتدا بر مفهوم شک و ریب و مقصود قرآن از به کار بردن این مفهوم متمرکز است. وی در ادامه بر مفهوم تقوا تاکید میکند و تقوا را در این آیات، در دو سطح اجتماعی و فردی دستهبندی و بررسی میکند.
نشریه دانشآموز با هدف معرفی معارف دینی منتشر میشد و همچنین شامل مطالبی نیز در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بود. این نشریه با فاصلهای اندک پس از سقوط حکومت رضاشاه و باز شدن فضای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، آغاز به کار کرد و تا دهه سی به انتشار خود ادامه داد. سید محمود طالقانی نقش بسزایی در اولین سالهای انتشار این نشریه داشت. وی در آن سالها به تازگی فضای سنتی حوزههای علمیه را ترک کرده بود و بر انجام فعالیت فرهنگیِ متناسب با زمانه برای نسل جوان تاکید داشت.
متن حاضر تفسیر کوتاهی از سوره حمد به قلم آیتالله طالقانی است و اولین بخش از سلسله مطالبی در تفسیر قرآن است که در نشریه دانشآموز در چند شماره منتشر شده است. طالقانی در تفسیر این سوره ابتدا به نامهای این سوره و نیز اهمیت آن اشاره میکند و سپس با توجه به معنای هر آیه بر صفات خدا و خصوصاً ربوبیت او در امور خلقت و هدایتگریاش در امور انسان تاکید دارد و آن را تنها راه هدایت انسان میداند.
نشریه دانشآموز با هدف معرفی معارف دینی منتشر میشد و همچنین شامل مطالبی نیز در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بود. این نشریه با فاصلهای اندک پس از سقوط حکومت رضاشاه و باز شدن فضای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، آغاز به کار کرد و تا دهه سی به انتشار خود ادامه داد. سید محمود طالقانی نقش بسزایی در اولین سالهای انتشار این نشریه داشت. وی در آن سالها به تازگی فضای سنتی حوزههای علمیه را ترک کرده بود و بر انجام فعالیت فرهنگیِ متناسب با زمانه برای نسل جوان تاکید داشت.