شرکت در کنفرانس اسلامی بیت‌المقدس (۱۳۳۸)

معرفی: وحدت مسلمانان و همکاری میان ملت‌های مسلمان از موضوعات مورد توجه و تأکید آیت‌الله طالقانی بود. همین امر باعث شد که او در برخی کنفرانس‌های اسلامی شرکت کند. دورۀ دوم کنفرانس «المؤتمر الاسلامی العالم» که در شهر بیت‌المقدس و در زمستان 1338 (برابر با رجب 1379 قمری) برگزار شد، از جمله آن کنفرانس‌ها بود. طالقانی در این مقاله که با عنوان «مؤتمر اسلامی» در اردیبهشت 1339 در نشریۀ مجموعه حکمت به چاپ رسیده، گزارشی از حضور خود در این کنفرانس را ارائه داده است. او در این مقاله دربارۀ اساس و ریشه تشکیل مؤتمر اسلامی توضیح داده و با استناد به سورۀ شوری، ایده شورای اسلامی را مطرح کرده است. طالقانی در مقاله‌اش ویژگی افرادی که صلاحیت حضور در این شورا را دارند، نیز بر‌شمرده و علت فراموش شدن چنین اصل مهمی در تاریخ اسلام را شرح داده است. از دید طالقانی متفکرانی چون اسدآبادی، عبده و کواکبی در احیای این اصل نقش اساسی داشته‌اند. همچنین، طالقانی دو سال بعد یعنی در زمستان 1340 در سومین دورۀ این کنفرانس اسلامی نیز شرکت کرده و گزارش آن را نیز در قالب مقاله‌ای با عنوان «متفکرین اسلام گرد هم می‌آیند» منتشر می‌کند.
تاریخ ایجاد اثر: زمستان 1338
منبع مورد استفاده: مجلۀ مجموعۀ حکمت، دورۀ چهارم، شمارۀ 1، اردیبهشت ۱۳۳۹ شمسی، ذیقعده ۱۳۷۹ قمری، صفحه 31 -35.
منابع دیگر: مناره‌ای در کویر؛ مجموعه مقالات آیت‌الله طالقانی، جلد اول (توحید و استبداد)، محمد بسته‌نگار، چاپ اول، 1377، انتشارات قلم، صص 327-331.
منبع گالری تصاویر: آرشیو خانوادگی آیت‌الله طالقانی، نشر شاهد (طلایه‌دار بیداری: شناخت‌نامه تصویری آیت‌الله سید محمود طالقانی، به اهتمام محمدرضا کائینی، نشر شاهد، 1392)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *