معرفی سایت:

کتابخانه آنلاین «طالقانی و زمانه ما»، محصول یک تلاش علمی به منظور جمع آوری مجموعه آثار مرتبط با آیت الله سید محمود طالقانی، روحانی نواندیش و یکی از سیاست ورزان تاثیرگذار در روند تاریخ معاصر ایران، و انتشار آزاد آن برای عموم پژوهشگران، اندیشمندان و علاقه‌مندان است. فعالیت این کتابخانه با حمایت مجتمع فرهنگی آیت الله طالقانی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ با شروع روند جمع‌آوری، ویرایش و دیجیتال‌سازی تمامی محتواهای تالیف شده توسط مرحوم طالقانی آغاز شد و در ادامه پس از آماده‌سازی پلتفرم انتشار آنلاین، هم اکنون در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱از  فاز اول این پروژه رونمایی می‌شود. «آثار و تألیفات آیت‌الله طالقانی» بخش اصلی کتابخانه آنلاین را تشکیل می‌دهد و در کنار آن زندگی‌نامه ایشان، اخبار منتخب و کتابنامه از دیگر بخش‌هایی هستند که در اختیار مخاطبین قرار دارد. در هر بخش امکان مطالعه و بارگیری کامل مطالب فراهم است. همچنین تعدادی از این آثار برای نخستین بار است که پس از انتشار اولیه بازنشر می‌شوند.

آثار و تألیفات آیت‌الله طالقانی:

آثار باقی مانده از مرحوم طالقانی در قالب کتاب و ترجمه، مقاله، یادداشت، اعلامیه، سخنرانی و مصاحبه دسته‌بندی و آماده شده شده است. در این مجموعه از نخستین تالیفات در دهه ۱۳۲۰ شمسی تا متن آخرین خطبه نماز جمعه در ۱۶ شهریور ۱۳۵۸، گردآوردی و بدون هیچ‌گونه حذف و اضافه، با استناد به منابع معتبر مورد تایید اعضای کمیته علمی، در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

چندرسانه‌ای:

از برخی رویدادهای مهم در مجموعه آثار آیت‌الله طالقانی فایل صوتی، ویدئو یا عکس‌هایی نیز موجود بوده که به آثار و تالیفات ایشان پیوست شده است. قدیمی‌ترین صدای موجود در این مجموعه مربوط به سال ۱۳۴۱ است. همچنین مجموعه‌ای ارزشمند از عکس‌های از دوران نوجوانی تا درگذشت ایشان از منابع گوناگون، گردآوری شده است.

کتابنامه:

با هدف معرفی تمامی کتاب های منتشر شده در موضوع آیت الله طالقانی در این بخش، علاوه بر آثار منتشر شده توسط ایشان، سایر کتاب‌هایی که درباره ایشان نگارش یافته نیز جمع‌آوری و معرفی شده است. همچنین در این بخش علاقه‌مندان می توانند متن کامل تالیفات ایشان و برخی کتاب‌هایی که اجازه انتشار عمومی آن‌ها فراهم بود، را بارگیری و مورد استفاده قرار دهند. لیست کتب موجود در بخش کتابنامه به مرور تکمیل خواهد شد.

 

شیوه و روند اجرای پروژه:

در مرحله اول اجرای پروژه کتابخانه آنلاین «طالقانی و زمانه ما» تلاش شد تا تمامی آثار مرتبط با آیت‌الله طالقانی از منابع و مخازن مختلف – از جمله آرشیو خانوادگی آیت‌الله طالقانی، کتابخانه ملی، کتابخانه دانشگاه تهران، کتابخانه کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه حسینیه ارشاد، خبرگزاری ایرنا، روزنامه‌های اطلاعات و کیهان – جمع‌آوری شوند. در ادامه، محتوای مطالب توسط هیأت اجرایی بر مبنای قالب، محتوای آثار و بر اساس ترتیب تاریخ دسته‌بندی شد و پس از اعتبارسنجی توسط کمیته علمی، و طی کردن فرآیند دیجیتالی‌سازی برای انتشار روی وبسایت کتابخانه آنلاین طالقانی و زمانه ما قرار گرفتند. هم اکنون آرشیو جامعی از آثار آیت‌الله طالقانی تهیه شده است، اما این فرایند به اتمام نرسیده تا هر زمان که بتوان در مخازن جدید آثار و تالیفات مرحوم طالقانی را بازیابی کرد، این مرحله از پروژه در حال تکمیل خواهد بود. کتابخانه آنلاین طالقانی و زمانه ما، همچنین در نظر دارد در مرحله دوم پروژه به جمع آوری و انتشار آثار درباره آیت‌الله طالقانی بپردازد.

کمیته علمی مجتمع فرهنگی آیت الله طالقانی:

این کمیته به منظور رعایت اصول علمی در فرایند جمع‌آوری و انتشار اسناد و مدارک آرشیوی و با هدف انتشار بی کم و کاست تمامی آثار و تالیفات آیت الله طالقانی از ابتدای شروع فرایند پروژه بر اقدامات آن نظارت داشت. اعضای کمیته علمی عبارتند از:

دکتر سید محمد مهدی جعفری (رئیس کمیته)

دکتر سید هاشم آقاجری

دکتر محمدحسین رفیعی

دکتر سعید مدنی

دکتر علیرضا رجایی

تیم اجرایی کتابخانه آنلاین طالقانی و زمانه ما:

مسئولیت انجام تمامی اقدامات مربوط به اجرای پروژه اعم از پژوهش، سندکاوی، جمع‌آوری و آرشیو داده، دیجیتال‌سازی، ویراستاری و تدوین تمامی آثار منتشر شده بر روی پایگاه کتابخانه آنلاین بر عهده تیم اجرایی است. اعضای این گروه عبارتند از:

امین معصومی (مدیر پروژه)

زهره توحیدی (دبیر اجرایی)

نگار اکبری (کارشناس)

زهرا زنگنه(کارشناس)

با همراهی؛ امیرعباس آقابابازاده و نجمه معصومی

 

معرفی مجتمع فرهنگی آیت‌الله طالقانی:

پس از درگذشت آیت‌الله سید محمود طالقانی، بنا به وصیت ایشان، اعضای خانواده تمامی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اجرایی که‌ دفتر ایشان در جریان انقلاب اسلامی ترتیب یافته بود، متوقف کردند. اما پس از مدتی با مشاهده انتشار آثار آیت‌الله طالقانی توسط اشخاص مختلف که در بعضی از موارد به صورت ناقص و سلیقه‌ای صورت گرفته بود، پیشنهاد تاسیس مجتمع فرهنگی آیت‌الله طالقانی مطرح شد تا انتشار تمامی آثار ایشان با رعایت امانت‌داری و به شکلی مناسب میسر شود. بر همین اساس این مجتمع در سال ۱۳۷۳ با تصمیم اعضای خانواده مرحوم طالقانی تأسیس شد و اعظم علایی طالقانی، حسین علایی طالقانی و ابوالحسن علایی طالقانی به عنوان هیأت امنای آن انتخاب شدند.