ارسال شده توسط author-avatar

پرتوی از قرآن، جلد چهارم؛ تفسیر سوره نساء در زندان، آیات ۲۲ تا ۲۸

متن حاضر تفسیر آیات ۲۲ تا ۲۸ سوره نساء به قلم آیت‌الله طالقانی است که در جلد چهارم کتاب «پرتوی از قرآن» آمده است. این جلد از این کتاب شامل تفسیر آیاتی از سورۀ آل عمران و سورۀ نساء است.
آیت‌الله طالقانی تا زمستان سال ۱۳۵۴ تفسیر آیات سوره نساء را تا آیۀ ۲۲ پیش برده بود ولی این روند به دلیل دستگیری او در این سال متوقف شد تا اینکه بعداً در زندان تفسیر آیات ابتدایی این سوره را از اول تا آیه ۲۴ مجدداً مکتوب کرد و به خارج از زندان فرستاد. لذا تفسیر و دسته‌بندی تفسیری برخی از این آیات دو بار آمده است. البته در محتوا تفاوت‌ وجود دارد. آیات ۲۲ تا ۲۸ سورۀ نساء دربارۀ زنا و فحشا و احکام مربوط به نسب و سبب است. طالقانی در تفسیر این آیات بر حکمت‌های این احکام که مبتنی بر ساختار روحی و جسمی و عرفی زن و مرد است، تأکید می‌کند.
لازم است یادآور شویم که کتاب‌ شش جلدی «پرتوی از قرآن» از مهمترین آثار آیت‌الله طالقانی است. او راه رهایی مسلمانان از تفرقه و نیز راه رستگاری انسان را در ناملایمات و گمراهی‌های عصر مدرن، بازگشت به قرآن کریم می‌دانست. بنابراین پس از سال‌ها تفسیر شفاهی قرآن بر منبر و در جلسات مختلف، از سال ۱۳۴۱ تصمیم گرفت یک مجموعه تفسیر را نگاشته و منتشر کند.

ارسال شده توسط author-avatar

پرتوی از قرآن، جلد چهارم؛ تفسیر سوره نساء در زندان، آیات ۱۵ تا ۲۱

متن حاضر تفسیر آیات ۱۵ تا ۲۱ سوره نساء به قلم آیت‌الله طالقانی است که در جلد چهارم کتاب «پرتوی از قرآن» آمده است. این جلد از این کتاب شامل تفسیر آیاتی از سورۀ آل عمران و سورۀ نساء است.
آیت‌الله طالقانی تا زمستان سال ۱۳۵۴ تفسیر آیات سوره نساء را تا آیۀ ۲۲ پیش برده بود ولی این روند به دلیل دستگیری او در این سال متوقف شد تا اینکه بعداً در زندان تفسیر آیات ابتدایی این سوره را از اول تا آیه ۲۴ مجدداً مکتوب کرد و به خارج از زندان فرستاد. لذا تفسیر و دسته‌بندی تفسیری برخی از این آیات دو بار آمده است. البته در محتوا تفاوت‌ وجود دارد. آیات ۱۵ تا ۲۱ سورۀ نساء دربارۀ زنا و فحشا و احکام مربوط به آن است. طالقانی این بار در تفسیر دوبارۀ این آیات کوشیده است نشان دهد اسلام با احکام مربوط به زنا و فحشا چگونه سعی در اصلاح خانواده و اجتماع و حفظ آنها از فساد دارند.
لازم است یادآور شویم که کتاب‌ شش جلدی «پرتوی از قرآن» از مهمترین آثار آیت‌الله طالقانی است. او راه رهایی مسلمانان از تفرقه و نیز راه رستگاری انسان را در ناملایمات و گمراهی‌های عصر مدرن، بازگشت به قرآن کریم می‌دانست. بنابراین پس از سال‌ها تفسیر شفاهی قرآن بر منبر و در جلسات مختلف، از سال ۱۳۴۱ تصمیم گرفت یک مجموعه تفسیر را نگاشته و منتشر کند.

ارسال شده توسط author-avatar

پرتوی از قرآن، جلد چهارم؛ تفسیر سوره نساء در زندان، آیات ۱۱ تا ۱۴

آیت الله طالقانی, کتاب پرتوی از قرآن, شرکت سهامی انتشار, کتاب, مذهبی, تفسیر قرآن, سورۀ نساء, خلقت, زن, مرد, ازدواج, عدل, یتیم, قسط, ارث
معرفی: متن حاضر تفسیر آیات ۱۱ تا ۱۴ سوره نساء به قلم آیت‌الله طالقانی است که در جلد چهارم کتاب «پرتوی از قرآن» آمده است. این جلد از این کتاب شامل تفسیر آیاتی از سورۀ آل عمران و سورۀ نساء است.
آیت‌الله طالقانی تا زمستان سال ۱۳۵۴ تفسیر آیات سوره نساء را تا آیۀ ۲۲ پیش برده بود ولی این روند به دلیل دستگیری او در این سال متوقف شد تا اینکه بعداً در زندان تفسیر آیات ابتدایی این سوره را از اول تا آیه ۲۴ مجدداً مکتوب کرد و به خارج از زندان فرستاد. لذا تفسیر و دسته‌بندی تفسیری برخی از این آیات دو بار آمده است. البته در محتوا تفاوت‌ وجود دارد. آیات ۱۱ تا ۱۴ سورۀ نساء درباره احکام ارث است؛ آیت الله طالقانی این بار در تفسیر دوبارۀ این آیات کوشیده است برخی از آیات و احکام ارث را با تکیه و استناد به علم روز تفسیر کند و برای بشر امروز معقول ترسیم کند.
لازم است ذکر شود که کتاب‌ شش جلدی «پرتوی از قرآن» از مهمترین آثار آیت‌الله طالقانی است. او راه رهایی مسلمانان از تفرقه و نیز راه رستگاری انسان را در ناملایمات و گمراهی‌های عصر مدرن، بازگشت به قرآن کریم می‌دانست. بنابراین پس از سال‌ها تفسیر شفاهی قرآن بر منبر و در جلسات مختلف، از سال ۱۳۴۱ تصمیم گرفت یک مجموعه تفسیر را نگاشته و منتشر کند.

ارسال شده توسط author-avatar

پرتوی از قرآن، جلد چهارم؛ تفسیر سوره نساء آیات ۱۵ تا ۲۲

متن حاضر تفسیر آیات ۱۵ تا ۲۲ سوره نساء به قلم آیت‌الله طالقانی است که در جلد چهارم کتاب «پرتوی از قرآن» آمده است. این جلد از این کتاب شامل تفسیر آیاتی از سورۀ آل عمران و سورۀ نساء است.
آیت الله طالقانی در تفسیر آیات مربوط به فحشا و طلاق، مصالح اجتماعی مسلمین و تلاش برای استیفای حقوق زنان را بررسی و شرح کرده است.
لازم است که متذکر شویم طالقانی بعدتر این آیات را دوباره در زندان تفسیر می‌کند. او زمانی که به تفسیر آیۀ ۲۲ سورۀ نساء می‌رسد توسط حکومت پهلوی دستگیر و زندان و در نتیجه، روند نگارش متوقف می‌شود و بعدتر در زندان تفسیر قرآن را بار دیگر از ابتدای سورۀ نساء شروع می‌کند.
در توضیحات کتاب از سوی گردآورندۀ مجموعه در این مورد چنین نوشته شده است: «معلّم قرآن در زمستان سال ۱۳۵۴ به همین‌جا که رسیده‌اند گرفتار دیوان و شیاطین شده نتوانسته‌اند به راه خود ادامه دهند و پرتوهاى بیشترى از قرآن به دل‌هاى گرفتار در تیرگى ما بتابانند. شاید دو سال بعد از این فاصله است که در زندان اوین از هر فرصتى استفاده کرده از همین آیات اوّل سوره نساء (تا آیه ۲۴) یادداشت‌هایى تهیه کرده به خارج فرستادند، لذا عین هر دو قسمت، بدون هیچ تغییر و کم و کاستى، جز در نقطه گذارى و ویرایش مختصرى از لحاظ جمله‌بندى و افزودن ترجمه برخى از آیات، به ترتیب زمان تقدیم مى‌شود.»
همچنین، لازم به ذکر است که کتاب‌ شش جلدی «پرتوی از قرآن» از مهمترین آثار آیت‌الله طالقانی است. او راه رهایی مسلمانان از تفرقه و نیز راه رستگاری انسان را در ناملایمات و گمراهی‌های عصر مدرن، بازگشت به قرآن کریم می‌دانست. بنابراین پس از سال‌ها تفسیر شفاهی قرآن بر منبر و در جلسات مختلف، از سال ۱۳۴۱ تصمیم گرفت یک مجموعه تفسیر را نگاشته و منتشر کند.

ارسال شده توسط author-avatar

پرتوی از قرآن، جلد چهارم؛ تفسیر سوره نساء آیات ۷ تا ۱۴

متن حاضر تفسیر آیات ۷ تا ۱۴ سوره نساء به قلم آیت‌الله طالقانی است که در جلد چهارم کتاب «پرتوی از قرآن» آمده است. این جلد از این کتاب شامل تفسیر آیاتی از سورۀ آل عمران و سورۀ نساء است.
طالقانی در تفسیر آیات مربوط به مال و ارث به مصالح اجتماع و خانواده و تلاش قرآن برای از میان بردن قواعد مالی ناعادلانه اشاره کرده و کوشیده است آنها را شرح دهد.
لازم است متذکر شویم که طالقانی بار دیگر این آیات را در زندان هم تفسیر می‌کند. او زمانی که به تفسیر آیۀ ۲۲ سورۀ نساء می‌رسد توسط حکومت پهلوی دستگیر و زندان و در نتیجه، روند نگارش متوقف می‌شود و بعدتر در زندان تفسیر قرآن را بار دیگر از ابتدای سورۀ نساء شروع می‌کند.

لازم است ذکر شود که کتاب‌ شش جلدی «پرتوی از قرآن» از مهمترین آثار آیت‌الله طالقانی است. او راه رهایی مسلمانان از تفرقه و نیز راه رستگاری انسان را در ناملایمات و گمراهی‌های عصر مدرن، بازگشت به قرآن کریم می‌دانست. بنابراین پس از سال‌ها تفسیر شفاهی قرآن بر منبر و در جلسات مختلف، از سال ۱۳۴۱ تصمیم گرفت یک مجموعه تفسیر را نگاشته و منتشر کند.