پیام آیت‌الله طالقانی به مردم نقده

نقده از جمله شهرهای دارای جمعیت کرد است که در جریان ناآرامی‌های کردستان، درگیر تنش شد. در اواخر فروردین ماه ناآرامی در نقده به اوج رسید و آیت‌الله طالقانی طی پیامی، در شب سوم اردیبهشت، به آن واکنش نشان داد. طالقانی در این پیام بر ضرورت همبستگی و به دست گرفتن سرنوشت امور توسط خود مردم تاکید کرد و گشودن آتش و گلوله را روشی ناکارآمد دانست. او ابراز امیدواری کرد که با تشکیل شوراها مردم محلی بتوانند به دور از تعصبات قومی و مذهبی سرنوشت خود را به دست گیرند.

ادامه مطلب

پیام به مردم دربارۀ تأخیر در بازگشت امام از تبعید

آیت‌الله طالقانی در پیامی به تاریخ هفتم بهمن ماه ۱۳۵۸، اعلام کرد که بازگشت امام از تبعید به کشور، با دو روز تأخیر انجام خواهد شد. او در این پیام به مسأله مبارزه مسالمت‌آمیز و پرهیز از خشونت از سوی مردم انقلابی هم اشاره و از هوشیاری و مقاومت مردم در این زمینه تقدیر کرد.

ادامه مطلب

پیام آیت‌الله طالقانی به مناسبت آغاز محرم

آیت‌الله طالقانی در پیامی به تاریخ یازدهم آذر ماه ۱۳۵۷ به مناسبت آغاز ماه محرم، به تیراندازی و کشتن مردم در خیابان‌ها در دهم آذر ماه واکنش نشان داد. او در این پیام ضمن تشریح ادعای جدید شاه، مبنی بر تشکیل دولت ملی ائتلافی و پشتیبانی از قانون اساسی، آن را در تناقض با تشدید سرکوب‌ها دانست و توصیه‌هایی هم به منظور زنده نگه‌داشتن عزاداری‌های محرم و هدایت آن به سمت مبارزه سیاسی ملت ایران ارائه کرد.

ادامه مطلب